20. NOVEMBER - Svetovni dan otroka
»KAKO SE POČUTIŠ?«
20. NOVEMBER - Svetovni dan otroka
Generalna skupščina je 20. novembra leta 1959 sprejela Deklaracijo o otrokovih pravicah, leta 1989 pa še Konvencijo o otrokovih pravicah in se s tem zavezala k uresničevanju pravic v korist vseh otrok, brez izjem, ne glede na njihovo državljanstvo in kulturo. Čeprav po zadnjih podatkih mednarodne raziskave UNICEF-a in Gallupa otroci in mladi pogosteje od starejših verjamejo, da se svet z vsako generacijo spreminja na bolje, jih več kot tretjina poroča o pogostem stresu in anksioznosti, vsak peti pa o povečanju depresije. Zato UNICEF Slovenija pred svetovnim dnevom otrok po vsej Sloveniji organizira aktivnosti, s katerimi odpira pogovor o čustvih in si prizadeva za destigmatizacijo duševnega zdravja.
Raziskava »The Changing Childhood Project« (Projekt spreminjajočega se otroštva) je prva raziskava, v kateri je več generacij sodelujočih z vsega sveta delilo svoj pogled na svet in povedalo, kako je danes v njem biti otrok. Podatki kažejo, da je velika večina mladih prepričana, da otroci danes uživajo boljšo zdravstveno nego, izobraževanje in več fizične varnosti kot generacija njihovih staršev. Kljub optimizmu pa niso naivni, saj težko pričakujejo ukrepe na področju podnebnih sprememb, nezaupljivi so glede informacij, ki jih dobijo na družabnih medijih, spopadajo pa se tudi z občutki depresije in anksioznosti.
Da je duševno zdravje otrok danes boljše kot je bilo za njihove starše med odraščanjem, meni manj kot polovica mladih (v povprečju 48 odstotkov). Ti rezultati so v veliki meri posledica razpoloženja v državah z visokimi dohodki, kjer tako mladi kot starejši opažajo, da je danes duševno zdravje otrok slabše.
Druge ugotovitve raziskave UNICEF-a in Gallupa
- Večina mladih meni, da splet predstavlja resno nevarnost za otroke, ki lahko naletijo na nasilne ali pornografske vsebine (78 odstotkov) ali pa so žrtve zastraševanja in nasilništva (79 odstotkov).
- Le 17 odstotkov mladih trdi, da »zelo« zaupajo družabnim medijem in menijo, da so na njih dostopne zanesljive informacije.
- 64 odstotkov mladostnikov v državah z nizkimi in srednje visokimi dohodki meni, da se bo otrokom iz njihove države po gospodarski plati godilo bolje kot njihovim staršem, mladostniki iz držav z visokimi dohodki pa dvomijo v gospodarski napredek. Manj kot tretjina mladih anketirancev v teh državah namreč meni, da se bo otrokom po gospodarski plati godilo bolje kot njihovim staršem.
- V povprečju 59 odstotkov mladostnikov meni, da je pritisk, s katerim se trenutno soočajo otroci glede svojega uspeha, večji od tistega, s katerim so se soočali njihovi starši.
- V povprečju skoraj tri četrtine mladih, ki se zavedajo podnebnih sprememb, verjamejo, da bi morale vlade uvesti in izvajati pomembne ukrepe za njihovo naslavljanje.
- V skoraj vseh državah, v katerih se je izvajala anketa, velika večina mladih meni, da bi se njihove države uspešneje spopadale z grožnjami, kot je denimo pandemija bolezni COVID-19, če bi vlade pri tem sodelovale z drugimi državami, namesto da se vprašanj lotevajo same.
- Mladi močno podpirajo pravice LGBTQ+ skupnosti, v boju za enakopravnost pa so najbolj dejavna mlada dekleta.
- V povprečju 58 odstotkov mladih v starosti od 15 do 24 let meni, da je zelo pomembno, da politični vodje prisluhnejo otrokom.
UNICEF-ov svetovni dan otrok v Sloveniji v znamenju duševnega zdravja
UNICEF Slovenija s kampanjo Kako se počutiš in projektom P-Odporni mladi* pred svetovnim dnevom otrok odpira pogovor o čustvih in si prizadeva za destigmatizacijo duševnega zdravja. Po vsej Sloveniji se aktivnostim pridružujejo otroci in mladi, vzgojno-izobraževalni zavodi, UNICEF-ova otrokom prijazna mesta, podjetja in znani obrazi, na družbenih omrežjih pa jih združuje ključnik #kakosepočutiš.
Raziskava UNICEF-a Slovenija o samooceni duševnega zdravja, v kateri je sodelovalo 400 otrok in mladih, starih med 10 in 18 let, iz vse Slovenije, je potrdila, da je večina otrok je v svojih stiskah sama. »Pomembno je, da stiske prepoznamo in nanje odreagiramo čim prej. Prvi korak do tega je lahko že preprosto vprašanje, kako se počutiš,« je povedal Tomaž Bergoč, izvršni direktor UNICEF-a Slovenija.
Kampanja Kako se počutiš si poleg destigmatizacije duševnega zdravja prizadeva tudi za opolnomočenje odraslih, da zmorejo in znajo prepoznavati in naslavljati lastne stiske in stiske otrok, hkrati pa opozarja na nedopustno dolge čakalne dobe, omejen in neenakomeren dostop do storitev ter nepovezanost sistema psihosocialne pomoči in duševnega zdravja.
UNICEF - ovi junior ambasadorji so s podporo znanega slovenskega reperja Nipkeja združili moči in posneli poseben video, v katerem so spregovorili o svojem doživljanju stisk in o načinih njihovega reševanja.
Ogledate si ga lahko na:
https://youtu.be/RXrpZAGgFQM
Več o kampanji UNICEF-a Slovenija Kako se počutiš:
www.kakosepocutis.si
Vir: https://www.unicef.si/novice
Boštjan Nipič – Nipke, raper (Foto: Bojan Velikonja, Dnevnik)
* P-ODPORNI mladi je del projekta »Za odprto, pravično in trajnostno Evropo v svetu – Projekt predsedovanja EU 2020–2022«, ki ga sofinancirajo Evropska unija, Ministrstvo za javno upravo in Ministrstvo za zunanje zadeve, izvaja pa Platforma SLOGA.